Professionals moeten vaker buitenspelen (Deel 1)

Termen als creativiteit en innovatie kent iedereen, maar wat is de absolute kern ervan? In het eerste deel van deze blog gaan Marieke den Nijs (oprichter Outside Inc.) en  Wouter Kersten van The New ABC (Always Be Curious) en "Uitblinker" van Outside Inc. hier nader op in. In het eerste deel gaat Wouter in op de rol van “nieuwsgierigheid” en in het tweede deel vertelt Marieke hoe je nieuwsgierigheid en ondernemerschap zelf en in jouw bedrijf kunt aanwakkeren.

Deel 1 : intern ondernemerschap vraagt om professionele nieuwsgierigheid

Volgens Wouter draait het allemaal om “Nieuwsgierigheid”. In deze dynamische tijden waarin er grote behoefte is aan vernieuwend denken, staan creativiteit en innovatie hoog in het vaandel. Vaak wordt dat label “vernieuwend” in verband gebracht met nieuwe ideeën. En uiteindelijk is dat ook zo. Maar wat zijn nieuwe ideeën? Vrijwel alles is een remix, en we hebben het dus eerder over nieuwe combinaties. Hoe krijg je die? Door andere vragen te stellen. En dat is in feite nieuwsgierigheid.

Nieuwsgierigheid staat gelijk aan vragen stellen

Vragen dus. Dat is juist wat mensen veelal niet doen als ze snel een oplossing willen bedenken en een prototype maken om te testen. Toch moeten we ons realiseren dat het mooiste antwoord op een slechte vraag of een fout geformuleerd probleem in de praktijk weinig waarde heeft. Dit is dan ook waar ik me op richt: organisaties stimuleren om door het hele innovatieproces heen, maar zeker aan het begin nieuwsgieriger te zijn. Als je daar ook nog eens anderen buiten je inner circle bij betrekt, dan biedt dat een extra goede voedingsbodem voor vernieuwing. Nieuwsgierigheid en perspectieven combineren, dat is waar het wat mij betreft om draait.

Het doel van de innovatie programma's van Outside Inc. is om medewerkers (potentiële intrapreneurs) eigenaarschap te geven in innovatie. Dat gebeurt o.a. door deze intrapreneurs de organisatie te laten herontdekken. Om te voorkomen dat dit niet een eenmalige exercitie is moet “ondernemend denken” onderdeel van het DNA worden. Ik denk dat het opwaarderen van vragen in plaats van springen naar antwoorden daar echt de motor achter is. In een recent blog noem ik dit The Inquisitive Organisation. Beschouw “Niet weten” als voordeel om extra nieuwsgierige vragen te stellen in plaats van bron van paniek en onmacht. Boeken die ik recent heb gelezen en dit volledig onderschrijven zijn bijvoorbeeld A Curious Mind over de kracht van “Curiosity” en Not Knowing, over de schoonheid van “Niet weten”

Als je dit soort denken toe past op het ontwerpen van innovatie-programma’s, welke vragen roept dat dan bij mij op?

·       Wie bepaalt de startvraag? Wat gebeurt er als de “Call to Action” binnen een bedrijf wordt geformuleerd door meer dan alleen een kernteam van managers?

·       Met welke onderwerpen gaan de werknemers bezig? Wat zou er gebeuren als je eerst de koppen bij elkaar steekt m.b.t. de vragen die centraal zouden moeten staan? Dit is ook een punt dat bijvoorbeeld wordt genoemd in het artikel Better Brainstorming: “Door vragen centraal te stellen in plaats van antwoorden werk je beter om vooroordelen heen en open je nieuwe denkrichtingen”.

·       Hoe creëer je een goede mix van “Lean” (snel tot iets komen en in de praktijk testen om het vervolgens net zo lang aan te passen tot het verkoopbaar is) en “Inquisitive” (net iets langer afvragen waar je mee bezig bent, of het jouw probleem gaat oplossen en zo niet wat daar dan de consequenties van zijn)? Kortom, welke checkbacks zou je in je proces moeten inbouwen om nieuwsgierigheid te blijven garanderen?

·       Iedereen kent de termen “brainstormen”, “out of the box” en “vrij associëren” wel. Maar hoe zou je het vinden als de basisprincipes “blijf nieuwsgierig”, “vergeet die hele doos” en “creëer ruis op de lijn” zijn?

Er zijn nog veel meer vragen die je in dit kader kan stellen. Het patroon is als het goed is wel duidelijk: om (nieuwe) innovatiekrachten in een bedrijf te mobiliseren, moet je op een andere manier denken. Als nieuwsgierigheid een kernvaardigheid in het bedrijf is gaat dat automatisch.

Lees in deel 2 van deze blog hoe Outside Inc. dit soort gedachten in de praktijk toepast in haar programma’s!