Innovatie lessen van Play-Doh

De economie en de wereld om ons heen veranderen in rap tempo. Bedrijven moeten continu in beweging blijven en inspelen op veranderingen om zich heen. Toekomstbestendige bedrijven zijn bedrijven die dit goed kunnen en vinden zichzelf telkens opnieuw uit. Een bedrijf dat dit succesvol heeft gedaan is Play-Doh (van schoonmaakmiddel tot kinderspeelgoed). Lees hier over de innovatielessen die we hieruit kunnen leren, maar bovenal waarom het een inspirerend voorbeeld is van veerkracht en ondernemerschap.

Het verhaal van Play-Doh begint in 1920. Een jongeman van 21, Cleo McVicker kreeg de opdracht de aandelen van de op dat moment zeepfabrikant te verkopen. Hij bleek echter zo goed in het verkopen van hun product dat het bedrijf gered werd van faillissement. Cleo besloot toen samen met zijn broer Noah het zeepbedrijf een tweede leven te geven.

Vijf jaar later namen de broers een grote opdracht aan. Een levensmiddelenwinkel bestelde een grote oplage van een schoonmaakproduct voor behang. Toendertijd werden huizen verwarmd met kolen dat roet achterliet op behang. Cleo nam de opdracht aan, terwijl niemand wist hoe dit gemaakt werd. De deal was zo risicovol, het bedrijf alsnog failliet zou zijn als het niet lukte. Gelukkig voor de broers, wist Noah een geschikt product te ontwikkelen.

Aan het eind van de tweede wereldoorlog werden kamers steeds meer verwarmd met olie en gas in plaats van kolen, en werd een ander behangpapier gebruikt. Hierdoor was het reinigingsproduct niet langer relevant en dreigde het bedrijf opnieuw ten onder te gaan.

De oplossing kwam van de aangetrouwde zus van een van de eigenaren, Kay. Zij werkte als schooljuf en zocht goedkoop materiaal voor kerstdecoraties. Ze las in een magazine dat je het reinigingsproduct kon gebruiken om decoraties van te maken. Ze liet kinderen hiermee spelen en kwam erachter dat de kinderen het geweldig vonden. Ze overtuigde de broers om hun product om te vormen tot kinderspeelgoed. Hiervoor haalden ze het wasmiddel uit het deeg en voegden ze geur- en kleurpoeder toe. Een nieuw product was ontstaan: Play-Doh. Een product dat tot de dag vandaag nog steeds te koop is in elke speelgoedwinkel.

In eerste instantie verkochten ze de Play-Doh direct aan scholen. Dit ging goed, maar de stap naar winkels ging moeizaam. Dankzij een succesvolle samenwerking met een kinder tv-serie, Captain Kangaroo, werd Play-Doh een hit. Ondertussen verkochten ze de Play-Doh voor 1,50 per blikje, tegenover de 34 cent voor het wasmiddel. Ondanks dat de inhoud nagenoeg identiek was.

Uit het verhaal van Play-Doh valt veel te leren over de kunst van innoveren. Hier zijn vier lessen die wij trokken uit het verhaal:

Blijf in beweging

Het verhaal toont hoe belangrijk het is je als bedrijf continue opnieuw uit te vinden. Dat kan alleen door continue in beweging te blijven en open te staan voor nieuwe perspectieven en mogelijkheden. Alleen op die manier blijf je relevant voor jouw (toekomstige) klanten en de maatschappij.   

Benut de kwaliteiten die je al hebt

Het laat zien dat innovatie niet gaat over het inzetten van spectaculaire technologieën en kennis van buitenaf. Het laat juist zien dat innovatie vaak uitgaat van de kwaliteiten die je al in huis hebt. Een organisatie kan innoveren door nieuwe toepassingen te vinden voor bestaande producten.

Denk verder dan je legacy

Opvallend aan het verhaal van Play-Doh is dat ze een compleet nieuwe doelgroep aanspraken door een paar kleine veranderingen aan hun product. Deze nieuwe doelgroep was zelfs de inspiratie voor de succesvolle omslag van het bedrijf. Door open te staan voor nieuwe toepassingen voor nieuwe groepen ontwikkelden ze een uniek en duurzaam product.

Durf te experimenteren

Tenslotte toont het verhaal van Play-Doh het belang van innovatie door te doen en vroege klant validatie. Alleen door een mogelijke toepassing direct uit te proberen bij, in dit geval kinderen, konden ze hun aanname over een potentiële doelgroep valideren en verder doorontwikkelen. Dit was het begin van een nieuwe problem - solution fit die tot op vandaag succesvol is gebleken.

Ben je geïnteresseerd om zelf in beweging te komen, kijk dan naar onze programma's of naar de resultaten en neem contact met ons op.